Konec podnikání jako řešení? Pavel Klein

Vždycky existuje řešení,
mezi ně patří i konec podnikání.
 
Obrací se na mě firmy v různých fázích krize.
Někdy musím i sdělit, že dál cesta nevede.
 
Firma, o které dopředu vím, že je už v situaci, kde není pomoci, tak sdělím, že z mého pohledu já jim nepomůžu. Problém je, když druhý den mají zesplatnění směnky, úvěry a cash flow na nule. Sice účetně vypadají v černých číslech za minulý rok, ale cashflow je nulový, vydaných faktur spousta, ale mnoho nezaplacených dodavatelů.
Takže tam je potřeba prostě být ten hrdina a říct: „Pánové, zkuste se prostě už připravovat na konkurz. Jsem schopen vám v tom pomoci, ale tady už není záchrany.“

Typický příklad: Firma má 80 lidí, kteří půl roku nedostali výplaty. Neplatilo se DPH, neplatilo se vlastně vůbec nic. Neplatilo se dodavatelům, ale majitel stále ve svém křesle hřímá, že udělal on všechno dobře. A celý svět je zlý a spiknul se. A tam doopravdy už není záchrany.

Problém není krize jako taková.
Problém je, kdy firma včas neodhadne jednak svůj sortiment a jednak tu dobu, kdy do té krize půjde, což je klíčové. Většinou u těchto firem byla doba před pěti lety, kdy se mělo řešit, co bude dál.

Pavel Klein,
byznys mentor a krizový manažer