Jak může souviset krize a růst?
Co si pod termínem představit?
Založíte firmu a ta roste. S přibývajícími zaměstnanci přestává stoupat produktivita podniku jako celku. V takové chvíli je nutné podívat se na procesty ve firmě, stanovit organizační strukturu, jasně definovat pravomoci, vytvořit návody, seznámit s nimi zaměstnance a zajistit kontrolu.
Jestliže je firma v růstu, musí zapomenout na to, že do dneška házela všechny faktury a doklady do krabice od bot a jednou za měsíc ji odnesla účetní.
Budu konkrétní.
Třeba příklad e-shopu.
Majitel ví, kolik má zboží na skladě. To všechno ví, ale nedokáže vůbec predikovat, jak dopadnou Vánoce, co má objednat, kolik na to bude potřebovat peněz. Vždycky to objednával tak nějak intuitivně: „Hele, Franto, máme poslední bednu, běž objednat.“ A stane se, že objednají sto beden, protože se před rokem prodaly, ale teď už se neprodá ani jedna. Takže ono se to rychle může zhoupnout z té dost rychlé expanze do nějaké stagnace nebo do poklesu.
A ti lidé se tímto musí naučit pracovat. Tam už je proces/systém klíčové slovo. Tam se ten systém „vytisknutí faktury z e-mailu a hození do krabice“ musí změnit. Majitel musí začít přemýšlet, co bude, jak se musí předzásobit, jak má fungovat.
Často se setkávám s lidmi, kteří jsou obrovští srdcaři a velmi rychle narostli. Tam je ta práce samozřejmě radostnější, ale mnohdy těžší. Začali z paneláku, mají pronajatý sklad, mají zaměstnaných 20 skladníků, ale peníze jim utíkají v nákladech. Proč? Protože to neumí uchopit. A to je nejvyšší čas povolat byznys mentora, aby ukázal, jak nejlépe to celé zprocesovat.
Pavel Klein